Σελίδες

Δευτέρα 13 Αυγούστου 2018

Πολιτική και ψέμα.
















«Η πολιτική ήταν αρχικά η τέχνη του να εμποδίζεις τους άλλους να ανακατεύονται σε ότι τους αφορά. Σε μια επόμενη φάση προστέθηκε η τέχνη του να αναγκάζεις τους άλλους να αποφασίζουν γι' αυτά που δεν καταλαβαίνουν.»
Πωλ Βαλερύ.
«Η πολιτική είναι η τέχνη του εφικτού»
Οττο Μπίσμαρκ.


Το να διατυπώσεις την αλήθεια μιας κατάστασης, είναι αναμφισβήτητα μια δύσκολη υπόθεση. Απαιτεί ένα πνεύμα ειλικρίνειας, απεμπλοκή από συμφέροντα, είτε προσωπικά, είτε οποιοδήποτε τύπου, μεγάλη ορθότητα κρίσης, αρκετή δόση αυτοσυνείδησης, ικανότητα παραδοχής του λάθους, ανεξαρτήτου κόστους, αλλά κυρίως να πιστεύεις στη αξία της αλήθειας. Δίχως την ύπαρξη της τελευταίας, βαδίζεις σε δρόμο ολισθηρό και πολλές φορές δίχως επιστροφή στη ομαλότητα.
Τα χαρίσματα αυτά δεν τα διαθέτουν όλοι οι άνθρωποι, έτσι ο κόσμος μας, είναι κατά βάση ένας κόσμος, που το ψέμα υπερτερεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό της αλήθειας. Για να μην πούμε, ότι την νικάει κατά κράτος. Την μικρογραφία αυτού του ζητήματος τη συναντάμε, πρώτα σε μας τους ίδιους καθημερινά, επειδή αντιλαμβανόμαστε, στο μέτρο που δεν είμαστε ολοκληρωτικά τυφλωμένοι, τα μικρά “ψεματάκια” που διασπείρουμε στις σχέσεις μας και πολλές φορές στους ίδιους μας τους εαυτούς. “Ψεματάκια” που ο χαρακτήρας τους ποικίλει, ανάλογα με την περίσταση και τους αποδέκτες, μερικές φορές δικαιολογημένα, τις περισσότερες φορές αδικαιολόγητα, λόγω έλλειψης σθένους, για την απόκρυψη πράξεων και στάσεων, που θα προκαλέσουν μοιραίως αναταράξεις. Συμβιβαζόμαστε σε μια αμοιβαία άτυπη κρυφή παραδοχή, στη δικαιολόγηση των μικρών αυτών ψεμάτων. Κάνουμε ότι σοκαριζόμαστε, όταν ανακαλύπτουμε τα ψέματα των άλλων σε μας, κρύβοντας το γεγονός, ότι ξέρουμε, ότι λέμε και μας λένε ψέματα . Η οργή μας τις περισσότερες φορές είναι ψευδής, μια που λειτουργούμε με αυτή την γνώση, μια που αφού το κάνουμε εμείς, ξέρουμε, ότι θα το κάνουν και οι άλλοι.
Αυτό που ίσως δεν γίνεται αντιληπτό, είναι το αποτέλεσμα όλης αυτής της κατάστασης, μέσα στις κοινωνίες που ζούμε, όπου η συνολική ανταλλαγή ψεμάτων, δεν μπορεί να οδηγήσει πουθενά αλλού, αλλά σε μια κοινωνία, που η αλήθεια γίνεται με το χρόνο τόσο μακρινή και δυσδιάκριτη, που καταντά ουτοπία.
Η πολιτική είναι η τέχνη του οργανωμένου κοινωνικού ψέματος. Λόγω αυτού, οι πολιτικοί δεν είναι και τα πλέον ευυπόληπτα άτομα αυτής της κοινωνίας. Αντιθέτως, επειδή οργανώνουν το ψέμα σε κοινωνική βάση, σέρνουν συνεχώς επάνω τους, την μήνιν όλων, σαν εξιλαστήρια θύματα. Ρόλο που, εν πολλοίς, έχουν οικειοποιηθεί και προσπαθούν να το αναγάγουν σε τέχνη. Οι υποτιθέμενες συγκρούσεις μεταξύ τους, δεν είναι τίποτα περισσότερο, από την εξάσκηση αυτής της τέχνης, σε συνεχώς πιο προηγμένα ύψη. Μάλιστα, επειδή βασική τους γνώση είναι , ότι το ψέμα έχει καθολική επέκταση στο βάθος της κοινωνίας, δεν έχουν και καμιά τύψη για την πράξη τους. Όταν εγκαλούνται για τα ψέματα τους, βρίσκουν πάντα τρόπο, να ανασύρουν από το οπλοστάσιο τους, την κρυφή συνενοχή της κοινωνίας στο ψέμα. Όσοι ασκούν την πολιτική, μια που είναι παιδιά της ίδιας κοινωνίας και γνωρίζουν πολύ καλά, ένα μεγάλο μέρος των ψεμάτων, που διακινούνται στη κοινωνία που ζουν, είναι , σαφώς, σε πλεονεκτική θέση, έτσι ώστε, όταν κάθεται η ανάποδη να την ισορροπούν με μαεστρία.
Η πολιτική έχει οργανική σχέση με το ψέμα και βρίσκεται σε σύγκρουση με την αλήθεια, μια που η αλήθεια, δεν μπορεί να οργανώσει ούτε κοινωνίες συμφερόντων, ούτε κοινωνίες νομής εξουσίας. Η αλήθεια μπορεί να οργανώσει κοινωνίες, που οι ποιότητες και οι αξίες, οφείλουν να είναι παρούσες και διαρκείς, σε όλο το βάθος της κοινωνίας. Η πολιτική καλείται να οργανώσει ένα κόσμο ακραίου ανταγωνισμού και βαθιάς εξατομίκευσης. Άρα θα καλέσει τους “πιστούς” της στο ναό της συνενοχής, όπου το ψέμα κυριαρχεί πίσω από τις κουρτίνες της πραγματική ζωής. Όσοι εξακολουθούν να εμπιστεύονται το δρόμο της πολιτικής, είναι σαν να παραδέχονται, ότι η ζωή δεν μπορεί να υπάρχει με βάση την αλήθεια, αλλά με βάση το ψέμα. Άρα αυτό που θα πάρουν, τελικά, θα είναι κάτι που θα είναι ψεύτικο. Θα τους συνοδεύει διαρκώς η πικρή γεύση, ότι αιωνίως είναι “ριγμένοι” στη μοιρασιά, μια που τις συνθήκες για αυτό το αποτέλεσμα, τις έχουν δημιουργήσει οι ίδιοι.
Οι κόσμοι μας είναι πολύ μυστηριώδεις. Ελάχιστο από το μυστήριο που έχουν, γίνεται αντιληπτό και ακόμα λιγότερο έρχεται ποτέ στο φως. Ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια βρίσκεται πολύ κοντά μας, μέσα μας. Μια καθοριστική παράμετρος αυτού του μυστηρίου, είναι ο τρόπος που κάνουμε τις επιλογές μας. Το γιατί των επιλογών μας. Μικρές λάθος επιλογές, οδηγούν συχνά σε μεγάλες λάθος επιλογές. Αυτό το γιατί και πως των επιλογών μας, δεν διευκρινίζεται σχεδόν ποτέ. Όταν έρχονται οι μεγάλες καταστροφές, όλοι με πρώτη την πολιτική, ψάχνουμε να βρούμε τη πιο πειστική δικαιολογία, το πιο πειστικό ψέμα, που θα απαλύνει το αδιευκρίνιστο των επιλογών μας. Σε λίγο καιρό, ειδικά αν ρεύσει και λίγο χρήμα, όλα ξεχνιούνται. Στη συνέχεια ο ίδιος ατέρμονος φαύλος κύκλος .

27 σχόλια:

  1. Ηθικολογείς κατα ριπάς.
    Η Πολιτική είναι αμετάκλητα συνυφασμένη με τη Δημοκρατία.
    Η πολιτική δεν αποκλείει την αλήθεια, αντίθετα η αλήθεια αποκλείει την πολιτική κι αυτό διότι ως γνωστόν "αλήθεια είναι ότι συμφέρει το λαό"...κτλ.
    Οι ολοκληρωτισμοί βασίζονται στην Αλήθεια (τους) τη μία και μόνη.
    Η Πολιτική από την άλλη είναι ένας ουδέτερος όρος που ορίζει "το σύνολο των μέτρων που λαμβάνονται, και των μεθόδων και διαδικασιών που ακολουθούνται, μέσω των οποίων, ομάδες ανθρώπων οργανώνονται και λειτουργούν, προκειμένου να πετύχουν με τον αποτελεσματικότερο τρόπο και με το μικρότερο δυνατό κόστος τους σκοπούς που επιδιώκουν σε διάφορους τομείς δραστηριοτήτων. Ο όρος εφαρμόζεται τόσο σε κοινωνικές ομάδες ανθρώπων (κόμματα, οργανώσεις, συνδικάτα, συνελεύσεις κατοίκων κλπ), όσο και σε κυβερνήσεις κρατών για τον τρόπο διακυβέρνησης και χειρισμού των διαφόρων υποθέσεων. Η πολιτική αναπόφευκτα είναι συνυφασμένη με την εξουσία και τη δύναμη που πηγάζει από αυτή."
    Η κατάργηση της πολιτικής, δηλαδή η εγκαθίδρυση ενός ολοκληρωτισμού, μιας δικτατορίας, μιας τυραννίας κτλ. αντιπολιτικά συστήματα επιτυγχάνεται με όπλο την αλήθεια.
    Ενάντια στην πολιτική, δηλαδή υπέρ του να "συντομεύουμε" την διαδρομή των αποφάσεων στέκονται όσοι εξιδανικεύουν την απουσία της Πόλης.Ένα απώτατο βουκολικό αθώο "ελεύθερο και δίχως εξουσίες" παρελθόν.
    Βρίσκω την ανάρτησή σου λίγο βιαστική.
    Αυτοί στους οποίους αναφέρεσαι επικαλούνται την πολιτική, την κάνουν πρόφαση και σε καμία περίπτωση δεν την ασκούν. Την απαξιώνουν και την δυσφημούν! Έχουμε να κάνουμε με "ψευτο-πολιτική" και άρα με "ψευτο-δημοκρατία".
    (Η Πολιτική είναι αμετάκλητα συνυφασμένη με τη Δημοκρατία....το ξανάπα ε;
    Ναι, το ξαναλέω προς σκέψη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ενάντια στην πολιτική, δηλαδή υπέρ του να "συντομεύουμε" την διαδρομή των αποφάσεων ...
      Τα είπες ΟΛΑ !!!

      Διαγραφή
  2. Μουκώ :

    Έχω την εντύπωση, θα το πω ευγενικά, οτι ζούμε σε διαφορετικό πλανητικό σύστημα. Μάλλον,η πολιτική στη οποία αναφέρεσαι και όσοι την ασκούν, κατοικούν στη ουτοπία. Συγγνώμη,αλλά δεν ζω εκεί,την φαντάζομαι ,αλλά δεν ζω εκεί.
    Τώρα, αν η κριτική στη πολιτική και το δέσιμο της με το ψέμα, σε παραπέμπει σε κάθε είδους ολοκληρωτισμούς,ή αν κατάλαβες κάτι τέτοιο από τα λεγόμενα μου,πάλι έπεσες πολύ έξω. Αν κοιτάξεις γύρω σου το τι γίνεται συνεχώς και αδιάλλειπτα, ίσως συναντηθούμε κάπου, εκτός αν θέλουμε να κλείνουμε τα μάτια μας σε αυτό που συμβαίνει πραγματικά.
    Η πολιτική δεν είναι συνυφασμένη με την Δημοκρατία, αλλά ουσιαστικά την καταργεί και την μεταμορφώνει σε διαχείριση "δημοκρατικών" συμφερόντων, ενώ οι άρχοντες απολαμβάνουν τον καφέ τους,γελώντας. Υποφέρουμε από την τόση "δημοκρατική πολιτική" ευμάρεια.
    Επίσης κάτι τελευταίο :αυτό ότι η αλήθεια αναιρεί την πολιτική, μήπως θα πρέπει να το σκεφτείς ξανά ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η αλήθεια στη δημόσια σφαίρα σχετικοποιείται. Και σωστά σχετικοποιείται. Αλίμονο.
    Οι δυνατότητες διεύρυνσης της ελευθερίας είναι που έχουν σημασία στην πολιτική.
    Η πολιτική έχει να κάνει με την Πόλη (και τον πολιτισμό>το πλήθος με τη δυνατότητα λόγου>ελευθερίας)
    Η Πόλη σχετίζεται με τη δημοκρατία (αυτό σημαίνει Πόλη)
    Ο διάχυτος λαϊκισμός στον καπιταλιστικό ολοκληρωτισμό, αυτόν της αλήθειας της οικονομίας, υποβιβάζει τις έννοιες της Πόλης και της Πολιτικής τις ηθικοποιεί αναδεικνύοντας το δίπολο αλήθεια-ψέμα και συσκοτίζει έτσι την καίρια διάκριση, πάνω στην οποία συγκροτήθηκε η ιδέα της Πόλεως, μεταξύ ελευθερίας και υποτέλειας.
    Ωραίο κόλπο πράγματι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι αλλα δεν υπαρχει πραγματικα αντιθεση αναμεσα στο διπολο "αληθεια-ψεμμα" και το διπολο "ελευθερια-υποτελεια". Ολες οι αναλυσεις για την αλλοτριωση αυτο δειχνουν. Μια ζωη υποτελειας ειναξ μια ζωη ψευτικη, μεσα στο ψεμμα (ψευδης συνειδηση). Ενω μια ζωη ελευθεριας ειναι ζωη αληθινη και αληθειας. Καμια δικτατορια δε βασιζεται στην αληθεια! Βασιζεται στην καταστολη, τη λοηοκρισια και την παραπλανηση (=ψεμμα)!!!

      Διαγραφή
  4. Φίλε Λυγκέα,
    είναι πολύ ωραία η σύνδεση που κάνεις ανάμεσα στην πολιτική ψευδολογία και την εκτός πολιτικής σφαίρας, την καθημερινή ψευδολογία. Όμως ο Μουκώ έχει δίκιο στο ότι ταυτίζεις καταχρηστικά και κάπως επικίνδυνα την πολιτική με το ψέμα (άλλο αν κι αυτός κάνει το ίδιο λάθος σχετικά με την έννοια της αλήθειας).

    Οργανική σχέση με το ψέμα δεν έχει η πολιτική, αλλά η καταδυνάστευση (σε όλα τα πεδία και επίπεδα). Αλλά πολιτική και καταδυνάστευση δεν είναι το ίδιο πράγμα. Υπάρχουν πολιτικές καταδυνάστευσης, στηριγμένες στην εξαπάτηση, την αδικία και την καταπίεση, αλλά υπάρχουν και απελεθευρωτικές πολιτικές, που αποσκοπούν στο μέγιστο δυνατό εκμηδενισμό της καταδυνάστευσης ώστε οι ανθρώπινες ομάδες και κοινωνίες να διευθύνονται από τα ίδια τους τα μέλη με άξονα το δίκαιο και την αποφυγή της εξαπάτησης.

    Ταυτίζοντας την πολιτική με την καταδυνάστευση (και το ψέμα) δεν κερδίζεις ούτε σε σαφήνεια και βάθος ανάλυσης, ούτε σε δύναμη επιχειρημάτων. Απλώς αφαιρείς μια σημαντική έννοια (της πολιτικής) από τη φαρέτρα των καταπιεζόμενων, χωρίς να βάζεις κάποια άλλη στη θέση της. Αλλά τότε πώς βοηθάς στην (και) πολιτική αντιπαράθεση με τους καταπιεστές;

    Λες βέβαια πως είσαι ρεαλιστής και μιλάς γι' αυτό που βλέπεις τριγύρω σου χωρίς να καταφεύγεις σε ουτοπίες. Όμως αυτό που βλέπεις, το περιγράφεις χρησιμοποιώντας έννοιες (δεν γίνεται κι αλλιώς) και οι έννοιες έχουν την ιστορία τους και τις ποικίλες χρήσεις τους. Κι η έννοια της πολιτικής δεν είχε ποτέ, ούτε και σήμερα έχει αποκλειστικά και μόνο τη χρήση που της αποδίδεις (καταδυνάστευση, ψευδολογία, εξαπάτηση).

    Νομίζω πως η ταύτιση της πολιτικής με το ψέμα και την καταδυνάστευση έχει να κάνει με μια βαθύτερη και γενικότερη σήμερα αδυναμία να σκεφτούμε τα συλλογικά υποκείμενα, το πώς συγκροτούνται και υπάρχουν μέσα στο χρόνο οι κοινωνίες. Από εδώ υπάρχει η τάση μιας στενά υπαρξιακής προσέγγισης (μυστήριο, αίσθημα, διάθεση, εσωτερικότητα, κ.λπ.) σε βάρος της πολιτικής, ενώ αυτά τα δυο δεν αποκλείουν το ένα το άλλο. Συχνά μάλιστα αυτή η τάση συνδέεται με την εξωπραγματική ιδέα, ότι για όλα φταίει το ότι οι άνθρωποι "δεν μπορούν ή δεν θέλουν να συμφωνήσουν", ιδέα που κατά βάθος δαιμονοποιεί τη διαφωνία. Όμως η πολιτική είναι κυρίως η τέχνη χάρη στην οποία μπορούμε να συνυπάρχουμε και να συμπορευόμαστε παρέα με τις διαφωνίες μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Unkown :

    Συμφωνώ με τις παρατηρήσεις σου.!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. JohnHollowsky :

    Φίλε Hollow :

    Δεν νομίζω ότι μπερδεύω την πολιτική με την καταδυνάστευση.Η ίδια η πολιτική, επειδή είναι είτε εκ των άνω, είτε διαμεσολάβηση συμφερόντων, έχει οργανική σχέση με το ψέμα. Δεν θα μπορούσε εκ των πραγμάτων να μην έχει, μια που ναι μεν έρχεται να επιλύσει ζητήματα σε μια κατεύθυνση που δεν λαμβάνει υπ'οψη όλους,αλλά τους πιο δυνατούς,αλλά και γιατί αυτοί που την κάνουν, εκπαιδεύονται μέσα στο ψέμα ,για να την πραγματώσουν.
    Νομίζω,ότι ο Μουκώ και εσύ,μιλάτε για μια αποκαθαρμένη Πολιτική,σε μια υγιή Πόλη, με υγιείς Πολίτες. Αυτό υφίσταται σε κάποιες σπάνιες ιστορικές στιγμές, που όσο γρήγορα εμφανίζονται άλλο τόσο γρήγορα κλείνουν. Αποδέχομαι αυτές τις στιγμές και εύχομαι να ήταν ισχύουσα κατάσταση, αλλά δυστυχώς δεν είναι.
    Το προβληματικό στοιχείο σε όσα αναφέρομαι,βρίσκεται, στο ότι οι κοινωνίες είναι αναγκασμένες να τα βρούν κάπως με τους πολίτες τους. Δυστυχώς η πολιτική με όσα συνεπάγεται είναι ένας τρόπος, άλλος τρόπος δεν έχει υπάρξει, μια που και οι πολίτες είναι χτισμένοι από τα ίδια υλικά. Τα υλικά αυτά είναι στηριγμένα σε κυρίαρχα ψεύδη. Να μην τα αναφέρουμε,νομίζω οτι τα ξέρεις.
    Επίσης κάτι τελευταίο: είμαστε σίγουροι ότι η σκέψη "ότι οι άνθρωποι δεν μπορουν ή δεν θέλουν να συμφωνήσουν μεταξύ τους" είναι τόσο εξωπραγματική ; Ή μήπως τελικά πρέπει από εκεί να ξεκινήσουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εδώ πάλι ταυτίζεις την πολιτική με την καταδυνάστευση ("είναι είτε εκ των άνω, είτε διαμεσολάβηση συμφερόντων", "έρχεται να επιλύσει ζητήματα σε μια κατεύθυνση που δεν λαμβάνει υπ'οψη όλους,αλλά τους πιο δυνατούς", " αυτοί που την κάνουν, εκπαιδεύονται μέσα στο ψέμα ,για να την πραγματώσουν"), αποκλείοντας εντελώς κάθε άλλη εκδοχή της ως "ουτοπική", "αποκαθαρμένη", "σε μια υγιή Πόλη με υγιείς Πολίτες", που υφίσταται μόνο "σε σπάνιες ιστορικές στιγμές, που όσο γρήγορα εμφανίζονται άλλο τόσο γρήγορα κλείνουν", άρα λίγο-πολύ ως εξωπραγματική.

      Εννοείται πως εάν (περι)ορίσει κανείς την πολιτική στις τεχνικές καταδυνάστευσης, φυσικό κι επόμενο είναι να της αποδίδει "οργανική σχέση με το ψέμα", κι όλα τα υπόλοιπα που της καταμαρτυράς ... αλλά επαναλαμβάνω: αυτό συμβαίνει όχι επειδή έτσι και μόνο έτσι είναι αυτό που λέγεται πολιτική, αλλά επειδή έτσι και μόνο έτσι είναι αυτό που λέγεται καταδυνάστευση.

      Μόνο που έτσι, πετιέται στα σκουπίδια η πολιτική ως π.χ. τέχνη να συνυπάρχουμε και να συμπορευόμαστε παρέα με τις διαφωνίες μας, όχι μόνο σε κάποιες σπάνιες ιστορικές στιγμές αλλά και σήμερα, μέσα και ενάντια στις συνθήκες και τις τεχνικές καταδυνάστευσης. Τι κερδίζουμε όμως από αυτό το ξωπέταμα; Μάλλον χάνουμε εργαλεία και στενεύουμε τη σκέψη μας.

      Ως προς το άλλο (που δεν είναι άσχετο από τα παραπάνω), το ότι συχνά οι άνθρωποι δεν μπορούν ή δεν θέλουν να συμφωνήσουν (γεγονός αδιαμφισβήτητο), δεν συνεπάγεται ούτε ότι ποτέ δεν μπορούν ή δεν θέλουν να συμφωνήσουν, ούτε κι ότι για να συνυπάρχουν πρέπει πάντα και διαρκώς να συμφωνούν! Αισθάνομαι πως η ταύτιση της πολιτικής με το ψέμα και την καταδυνάστευση, και η συνακόλουθη απροθυμία να δούμε σε αυτήν (και) κάτι άλλο (την τέχνη που είπα), σχετίζεται με μια τέτοια επιθυμία, να συμφωνούμε διαρκώς ώστε να συνυπάρχουμε, και με μια αποθάρρυνση επειδή αυτό δεν συμβαίνει (ούτε και μπορεί, ούτε και πρέπει να συμβαίνει). Συχνά ο στενός ρεαλισμός κρύβει ένα βαθιά απογοητευμένο ιδεαλισμό. Το έχω ζήσει. Κάνουν όμως λάθος και ο ένας και ο άλλος. Έτσι πιστεύω.







      Διαγραφή
  7. Λυγκέα, ξαναδιάβασε τι γράφει ο Χόλοουσκαι.
    Δεν είπε πως "είναι εξωπραγματική η ιδέα κτλ." είπε ότι δαιμονοποιεί τη διαφωνία"

    Χόλοου, σημειώνεις ότι κάνω το ίδιο "με την αλήθεια" που κάνει ο Λυγκαίας με την πολιτική....
    τώρα πας να τον πάρεις με το καλό ή μας δουλεύεις ρε συ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μουκώ, εννοώ ότι όπως ο Λυγκέας στενεύει υπερβολικά την έννοια της πολιτικής, έτσι κι εσύ στενεύεις υπερβολικά την έννοια της αλήθειας ("Η πολιτική δεν αποκλείει την αλήθεια, αντίθετα η αλήθεια αποκλείει την πολιτική κι αυτό διότι ως γνωστόν 'αλήθεια είναι ότι συμφέρει το λαό'...κτλ. Οι ολοκληρωτισμοί βασίζονται στην Αλήθεια (τους) τη μία και μόνη."). Αυτό που εδώ αποκαλείς αλήθεια, στην πραγματικότητα είναι αυτό που λέμε αληθοφάνεια, το να φαίνεται κάτι σαν αλήθεια χωρίς να είναι οπωσδήποτε αλήθεια. Σαφώς πρόκειται εδώ για μια από τις τεχνικές παραπλάνησης της καταδυνάστευσης. Δεν θα μιλάγαμε άλλωστε για παραπλάνηση εάν κάτι το παρουσίαζε μια δικτατορία ακριβώς όπως είναι! Παραπλανώ σημαίνει δίνω μια αληθοφανή όψη σε ένα ψέμα. Άρα ούτε "αλήθεια είναι ό,τι συμφέρει το λαό" (αυτό είναι προπαγάνδα), ούτε οι ολοκληρωτισμοί στηρίζονται στη "(μία) αλήθεια τους", κι ούτε "η αλήθεια αποκλείει την πολιτική".

      Διαγραφή
    2. Χόλοου, λέω , πέραν της παιγνιώδους και πειραχτικής διάθεσης των σχολίων μου, πως η πολιτική δεν καταπιάνεται με την αλήθεια, σε αντίθεση με τη φιλοσοφία, και εδώ Αλήθεια δεν εννοώ αν είναι μέρα η νύχτα, ή αν ξόδεψα χίλια ή οκτακόσια ευρώ αλλά αν για παράδειγμα τα ο κόσμος είναι πεπερασμένος, τι μπορεί να γνωρίζει ο άνθρωπος, αν υπάρχει τάξη η χάος, αν μας καθορίζει η τυχαιότητα, αν υπάρχει σχέδιο, από που έρχομαι τι κάνω που πάω κτλ.
      Το σχόλιο του Λυγκέα υποβιβάζει και την πολιτική και την αλήθεια με μία κίνηση, φέρνοντας αυτές τις έννοιες μαζί. (μα δεν συναντιούνται καν)
      Η πολιτική είναι η ανθρώπινη πρακτική που σχετίζεται με την αναζήτηση της ελευθερίας, συλλογικά.Τις δυνατότητες της διεύρηνσής της μεσα στην κοινωνία.
      Όπως σωστά επισήμανες δεν υπάρχει οργανική σχέση της πολιτικής με την αλήθεια και το ψέμα. Η απλοϊκότητα αυτής της ιδέας, σε κάθε περίπτωση είναι επικίνδυνη.
      Όσοι είναι "εξερευνητές" της ελευθερίας είναι ταυτόχρονα μαχητές υπέρ της πολιτικής, του πολιτικού λόγου και της πολιτικής πράξης. Όσοι κάνουν στην άκρη τη σχέση της πολιτικής με την αναζήτηση της ελευθερίας, και ανταυτού τοποθετούν στη θέση της ελευθερίας την αλήθεια, αποδέχονται στην ουσία την καταδυνάστευση της εξουσίας.

      Διαγραφή
  8. Μουκώ:

    Νομίζω,αν καταλαβαίνω καλά, ότι λέει και τα δύο. Πάντως, δεν έχω δει και πολλές διαφωνίες να λύνονται, χωρίς την επιβολή ή τον νόμο. Αν δε πάμε σε διαπροσωπικές τριβές, ο καθένας τελικά μένει με το ότι είχε δίκιο και δεν το βρήκε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    2. Λυγκέα όχι, δεν καταλαβαίνεις καλά. Ο Χόλοου,γράφει πως "δαιμονοποιεί τη διαφωνία", το άλλο ίσως εννοείται αλλά δεν το γράφει και δεν το γράφει γιατί δεν έχει σημασία, και είναι οικονόμος στα σχόλιά του.
      Επίσης κάνεις λάθος με το ότι οι διαφωνίες δεν λύνονται. Φυσικά και λύνονται. Οι Νόμοι (όταν είναι τέτοιοι και δεν είναι φιρμάνια) ως γνωστόν αποτελούν το πλαίσιο της πολιτικής διαφωνίας και όχι την λύση της!
      Είναι σαν να λέμε (όταν είναι τέτοιοι) οι κανόνες του (πολιτικού) παιχνιδιού.
      Όπως έγραψα και παραπάνω είμαι υπέρ της πολιτικής πράξης, και υπέρ του παιχνιδιού με κανόνες. (Αν και μου αρέσουν και τα πλατσουρίσματα,και τα άσκοπα παιχνίδια, αλλά ποτέ όταν διακυβεύεται η ανθρώπινη ελευθερία.)

      Διαγραφή
  9. Μουκώ :

    Η πολιτική είναι εργαλείο και όχι αξία. Η αλήθεια , το ψέμα ,η συνείδηση, η αγάπη ο ανταγωνισμός,η εξουσία,ή η ελευθερία είναι τα υλικά με τα οποία φτιάχνεται η πολιτική,ο πολιτικός λόγος ή η πολιτική πράξη. Αυτά την προσδιορίζουν δίνοντας της θετικό ή αρνητικό πρόσημο. Με αυτή την έννοια έχουν σχέση με την πολιτική.
    Δεν μου λέει τίποτα μια βουλή, ένα εργατικό συμβούλιο, ή οποιαδήποτε σοβαρή συζήτηση δεν τα συμπεριλαμβάνει όλα και πολλά άλλα. Ούτε οι πολιτικές που ασκούν αυτά τα όργανα.
    Δεν περιμένω να συμφωνήσουμε,μάλλον ξεκινάμε από διαφορετική αρχή.Εγώ κατα την γνώμη σου ηθικίζω και εσύ, όπως το βλέπω, πολιτικολογείς υπερασπιζόμενος κάτι που δεν υφίσταται ή υφίσταται ως σφάλμα λόγω αδυναμίας καλύτερης επίλυσης.
    Fuck politics !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η πολιτική είναι το εργαλείο για την επίτευξη της ελευθερίας του πολίτη, και είναι το μοναδικό! Όλα τα "άλλα" (που δε μας τα λες κι όλας) είναι για να γίνεται κουβέντα.
      άμα φακ τα πόλιτικς ετοιμάσου για μόνιμες διακοπές σε χερσότοπους!
      μαζί θα είμαστε...

      υγ.δεν θα υπερασπιζόμουν εύκολα κάτι που υφίσταται.τι είμαι; κάνας πατριώτης :-)

      Διαγραφή
  10. @ Μουκώ,
    προφανώς, όπως κι αν βλέπεις την έννοια της αλήθειας κι όσο πλουραλιστικά κι αν τη βλέπεις, δεν υπάρχει περίπτωση ν' αποδεχτείς την "αλήθεια" του βασανιστή, ή του ναζιστή, ή του δουλέμπορου, ή του εκμεταλλευτή, ή του λαοπλάνου, ή του σεξιστή, κ.τ.τ. Επομένως έχεις κι εσύ ένα σκληρό πυρήνα ιδεών για τον κόσμο, ένα σκληρό σώμα βασικών πεποιθήσεων, τις οποίες έχεις αποφασίσει και στην αλήθεια (ω ναι!) των οποίων έχεις δεσμευτεί, υφαίνοντας γύρω από αυτές το ποιος είσαι (δεν είσαι "τα πάντα", ούτε "οι πάντες", ούτε "χαμαιλεόντας", ούτε κι "ο κανένας"), αρνούμενος να τις νερώσεις. Αυτό σε κάνει τάχα αυτομάτως "φασίστα", "δικτάτορα", "εξουσιαστή"; Το ότι υπερασπίζεσαι αυτές τις πεποιθήσεις σου συνεπάγεται από μόνο του ότι ασκείς "ολοκληρωτισμό"; Ασφαλώς όχι! Χρειάζεται δηλαδή κάτι άλλο, διαφορετικό από το απλώς υποστηρίζω "μια αλήθεια", για να περάσει κανείς στον ολοκληρωτισμό. Το τι είναι αυτό, είναι άλλη και μεγάλη συζήτηση. Όμως είναι, για μένα, ξεκάθαρο ότι η απάντηση στον εξουσιασμό και τον ολοκληρωτισμό ΔΕΝ βρίσκεται στη διάλυση της έννοιας της αλήθειας και την αποκοπή της από την πολιτική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ Λυγκέα,
    το γεγονός ότι π.χ. εσύ, ο Μουκώ κι εγώ σαφώς διαφωνήσαμε σε τούτην εδώ τη συζήτηση, συνεπάγεται ότι δεν μπορούμε να συνυπάρξουμε και να συμπορευτούμε; - εννοώ να συνυπάρξουμε και να συμπορευτούμε πέρα από π.χ. τη φιλία, σε ένα πεδίο πολιτικό; Ή ότι, αν τυχόν συμπράξουμε πολιτικά, αυτό θα είναι απλώς μια πρόσκαιρη και συμβατική συμπόρευση χωρίς τίποτε βαθύτερο;

    Υποστηρίζω πως όχι! Μπορούμε μια χαρά να χτίσουμε κοινή πολιτική και μάλιστα σε γερές βάσεις! Μάλιστα, αυτές υφίστανται ήδη! Το θέμα είναι ότι δεν τις βλέπουμε παρά μόνο εάν και όταν ΑΠΕΙΛΗΘΟΥΝ ΕΞΩΘΕΝ, από δυνάμεις που έρχονται να τις καταλύσουν. ΤΟΤΕ βλέπουμε, ότι οι μέχρι χτες διαιρεμένοι και διαφωνούντες "ξαφνικά" ομονοούν, ομοφωνούν και συμπράττουν ομόψυχα.

    Είναι άραγε αυτή η "ξαφνική" ομόνοια ένα αβαθές και πρόσκαιρο κατασκεύασμα, που εξαφανίζεται άπαξ και φύγει η απειλή; Όχι! Διότι αυτή την ομόνοια, η απειλή δεν την φτιάχνει, την ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ. Δεν φτιάχνει η απειλή κάτι που δεν υπάρχει χωρίς αυτήν. Αναδεικνύει κάτι που ΗΔΗ υπάρχει, κάτι που εργάζεται όλη την ώρα στο παρασκήνιο των σχέσεων κι έρχεται στο προσκήνιο όταν αυτό το βαθύ πλέγμα σχέσεων, κοινών τόπων, αξιών και ιδεών απειλείται.

    Είναι σαν αυτό που λέμε, ότι "όταν σου λείψει κάτι ή κάποιος, τότε καταλαβαίνεις την αξία του". Την αξία του δεν τη δημιουργεί η έλλειψή του λες κι αυτή δεν υπήρχε πριν. Η έλλειψή του αναδεικνύει την ήδη υπάρχουσα αξία του. Απλώς εμείς, τυφλωμένοι σχεδόν μόνιμα από τη λάμψη του ατομικού μεγαλείου μας, δεν την βλέπουμε πριν αυτή απειληθεί ή εκλείψει.

    Ε λοιπόν, η πολιτική είναι αυτή η εργασία ανάδειξης πριν και στη διάρκεια της απειλής των βαθύτερων δεσμών μιας κοινωνίας. Γιατί όχι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΟΣΟΙ απορριπτουν ολοσχερως την Πολιτικη πιστευουν οτι οι αποφσσεις μιας κοινωνιας μπορουν να λαμβανονται αυτοματα, χωρις δηλαδη να υπαρχει διαβουλευση, ανταλλαγη και διαξιφισμος αποψεων κι επιχειρημστων και τελικως επιλογη της προτιμοτερης προτασεως προς εφαρμογη. ΕΙΝΑΙ ομως δυνατον αυτο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Π.Κ :

    Όχι, δεν είναι δυνατόν να γίνονται αυτόματα τα πράγματα. 'Ομως εξαρτάται η ποιότητα που τα εμπνέει, αυτή καθορίζει την όλη διαδικασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΣΥΜΦΩΝΩ.

      ΜΙΑ σκεψη: αν ειναι θεμα ποιοτητας μηπως πρεπει να μιλαμε για κακης και καλης ποιοτηταε Πολιτικη;

      Διαγραφή
    2. Συμφωνώ με την σειρά μου. Το θέμα είναι αν έχουμε γνωρίσει τέτοια καλής ποιότητας πολιτική.Είναι το ζητούμενο και πρέπει να είναι η επιδίωξη μας. Αυτός είναι και ο λόγος που έχω τέτοια εμμονή με το ψέμα. Σίγουρα, δεν είναι μόνο η αλήθεια το συστατικό μιας ορθής πολιτικής,χρειάζονται και άλλες αξίες να συμβάλλουν.

      Διαγραφή
    3. ΝΑΙ χρειαζονται και αλλες αξιες πλην της αληθειας. ΕΠΙΒΟΗΘΗΤΙΚΑ επ' αυτου: Η Πολιτικη προερχεται σπο τους Αρχαιους προγονους μας, οι οποιοι θεωρουσαν ως την ΠΟΛΙΝ ως ιδανικη κοινοτητα δοθεντος οτι εβλεπαν τον ανθρωπον οχι απλως σαν ζωον κοινωνικον (αγελαιο), αλλα ως ζωον πολιτικον. ΕΤΣΙ ως Πολιν δεν θεωρουσαν συτο που λεμε σημερα πολη (αστυ) αλλα την κοινοτητα εκεινη που επιδιωκει την Ελευθερια των μελων της και ως εκ τουτου την αυτσρκεια (οχι δανεισμους που οδηγουν παντα σε μνημονιακες υποδουλωσεις).

      Διαγραφή
  14. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΙΣΟΝ ΙΝΤΡΙΓΚΕΣ, ΡΗΤΟΡΕΙΕΣ, ΛΟΒΙΤΟΥΡΕΣ, ΧΤΥΠΗΜΑΤΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΝΗ, ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ. Ο ΛΥΓΚΕΑΣ ΕΧΕΙ ΔΙΚΙΟ. ΚΑΙ ΛΙΓΑ ΛΕΕΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ο Πόλεμος.

  Υπάρχουν φαινόμενα πάνω σε αυτό τον πλανήτη, που αφήνουν το στίγμα τους σε κάθε εποχή, ή αν το πούμε καλύτερα δεν υπήρξε εποχή που να μην...